Afspraken, Onderstreep het verschil en XL onderbroeken
Vaak maken we afspraken, weken op voorhand. Wanneer de dag eindelijk daar is, blijkt de klant afwezig, weinig tijd te hebben of – nog erger – geen tijd te hebben.
Een bijzonder vervelende situatie. De oplossing ligt voor de hand en kennen we allemaal. Bevestig je afspraak enkele dagen vooraf in een telefoongesprek. Vele verkopers doen dit niet, voornamelijk om twee verschillende redenen;
Wat indien de klant de afspraak afzegt?
Wat moet ik vertellen aan de telefoon? (welke aanleiding heb ik om te bellen).
Laten we beginnen met de tweede; wat moet ik vertellen? Persoonlijk bevestig ik afspraken die lang vooraf gemaakt zijn met twee boodschappen.
Eerst vraag ik of het tijdstip de klant nog steeds past (mogelijk zijn er dringende interne zaken tussengekomen, dat geeft je de mogelijkheid de afspraak te verplaatsen).
Ten tweede vraag ik of de klant nog specifieke vragen heeft, specifieke informatie die ik moet meebrengen, of specifieke dingen die ik moet voorbereiden.
Niet alleen is dit een teken van respect voor de klant, zijn tijd en zijn noden. Het geeft me tevens de mogelijkheid om de afspraak zo nauw mogelijk te laten aansluiten bij de verwachtingen van de klant en het betrekt haar of hem maximaal bij de afspraak.
En wat indien de klant me laat verstaan dat de afspraak niet door kan gaan? Prima! Dat bespaart me hopen tijd. Niets is immers zinlozer dan een afspraak met een klant die absoluut geen interesse heeft in wat je te bieden hebt. Die tijd kan je beter besteden aan het maken van nieuwe, zinvollere afspraken.
Bevestig je afspraken dus steeds vooraf! Meer nog, doe dit twee maal, eenmaal vlak nadat je de afspraak maakte per e-mail, en nogmaals een drietal dagen voor de afspraak. Op die manier zullen je afspraken beter verlopen, de klant zal meer betrokken zijn en jij hebt enkel die afspraken, waar er echte interesse is in je aanbod. Kijk voor meer informatie en verkoop ondersteunende acties eens op www.tools4marketing.nl, en vraag vrijblijvend advies
Veel succes
Verkoop je identiek of gelijkwaardig product als je concurrenten? Dan moet jij het verschil maken! Enkel indien je klant het verschil tussen jouw aanbod en dat van je concurrent als zo groot mogelijk zal ervaren, heb je je kansen echt vergroot, zelfs indien je duurder bent. Hoe doe je dit?
Beschrijf in je aanbod niet enkel je product/dienst, maar beschrijf het ganse aankoopproces. Hier kan je een eerste verschil maken. Wat doen je extra ingeval van panne? (geef je bijvoorbeeld gratis vervangmaterialen? Heb je een 24/7 dienstverlening? Kan je expresleveringen aanbieden? Wat zijn de interventietijden?....)
Focus je niet op product/dienst en prijs, maar wel op de relatie (service, dienst na verkoop, multi level contacten...)
Wees de meest gemakkelijke partner om zaken mee te doen! Maak een verschil in de ondersteuning. Zelfs voor de meest eenvoudige producten (vb houten planken) kan je een verschil maken door informatie door te geven, levertermijnen, persoonlijke contacten....
Gebruik je persoonlijkheid als onderscheidende factor. Uiteindelijk kopen mensen nog steeds liever bij mensen die ze kennen en graag hebben dan bij anderen.
Kijk voor meer informatie en verkoop ondersteunende acties eens op www.tools4marketing.nl, en vraag vrijblijvend advies
Veel succes!
Voor zowat alles ter wereld bestaat er een ‘regel van drie’. Daarom hebben we speciaal voor u ook een regel van drie voor verkopers gemaakt. Een eenvoudige regel die u kan helpen de structuur van uw aanpak te optimaliseren.
1.Begrijp: begin met uw klant of prospect grondig te begrijpen. Luister, stel vragen, stel controlevragen tot u weet waar hij nood aa heeft, wat hij persoonlijk wil realiseren wat de uiteindelijke doelstelling van zijn organisatie is.
2.Wordt begrepen: stel uw aanbod voor in functie van de noden en doelstellingen van uw klant. Op die manier gebruikt u steeds argumenten die voor uw klant belangrijk zijn.
3.Start een Partnership: of u nu tot een verkoop komt of niet, laat de inspanningen die u gedaan heeft steeds maximaal renderen door een partnership te starten.
Op die manier zal u niet enkel nu, maar ook in de toekomst in beeld blijven bij de klant. Pas deze eenvoudige regel steeds toe, en uw netwerk van klanten en prospects zal gestaag groeien.
Kijk voor meer informatie en verkoop ondersteunende acties eens op www.tools4marketing.nl, en vraag vrijblijvend advies
Veel succes
Vanuit de marketing leeft al lang de gedachte dat de inrichting bijdraagt tot consumptie in de winkel. Interarchitectuur, instore marketing of geurmarketing spelen in op de emotie en het koopgedrag van de consument. Zo zag supermarktketen Champion de omzet in hun filialen met 18 tot 35 procent stijgen, nadat ze de verlichting aanpaste. Je ziet meer en meer dat mensen niet louter willen winkelen maar een échte belevenis willen. De Provinciale Hogeschool Limburg heeft hiervoor het allereerste Retail Design Lab geopend. Het labo is ingericht als een mini-supermarkt, compleet met camera's en een spiegelwand om de proefpersonen te observeren. Er worden onder andere testen gedaan wat de invloed van licht in de winkel is. Eén van hun conclusies is: zachtere verlichting stimuleert consumptie. Ook Vlaggenensigning.nl voelt de groeiende vraag naar sfeerscheppende elementen in retail en winkelinrichting. Met ons product signtextiel investeerden wij dit jaar fors om aan deze behoefte tegemoet te komen. Het textieldoek, dat in een handomdraai kan verwisseld worden, wordt meestal bedrukt met campagnebeelden. Zo kan de sfeer in een winkel zeer regelmatig veranderen, en kan ingespeeld worden op lopende campagnes, seizoenen of acties. Ook Mediamarkt deed recent beroep op onze diensten.
Om mensen met overgewicht te weerhouden hun toevlucht te zoeken tot korte termijnmethoden, slaan de artsen alarm met een opmerkelijke campagne. Reusachtige onderbroeken hangen in de straten van drie grote Belgische steden tegen de toevlucht tot oplossingen die er geen zijn. Zij moeten ons erop wijzen dat obesitas en overgewicht een reusachtig probleem is dat we niet lichtzinnig mogen opnemen. De campagne van het reclamebureau geldt tevens als uitnodiging voor en chatsessie met artsen en patiënten. De superonderbroeken (2m breed en 1,5m hoog) in textiel werden door Vlaggenenmasten.nl gedrukt.
Kijk op Zuid Holland, februari 2009
Kijk op Zuid Holland, september 2008
Deze site is geproduceerd in opdracht van Kijk op.
Alle rechten voorbehouden. Informatie over cookies