Kijk op Zuid Holland

Kijk op Zuid Holland, september 2007

Ondanks de vakantie zijn wij druk bezig zijn met de verbouwing van Kijk op Zuid Holland. Het effect wordt ook steeds beter zichtbaar als u naar de website kijkt.

Ondanks de vakantie zijn wij druk bezig zijn met de verbouwing van Kijk op Zuid Holland. Het effect wordt ook steeds beter zichtbaar als u naar de website kijkt.

Ook na de vakantie hebben wij weer twee artikelen voor u geselecteerd.

Veel leesplezier,
Kijk op Zuid Holland

Praatgrage klanten weghelpen

U zit met een klant opgescheept die alle tijd van de wereld schijnt te hebben en u een voorstelling wil geven van zijn kijk op de wereld. Het is een belangrijke klant, dus is het zaak het hem naar de zin te houden. Maar u heeft nog meer te doen, en als u nieuw gauw verder gaat, loopt uw hele schema in de war. Hoe maakt u een einde aan het gesprek zonder de klant tegen de haren in te strijken?

De voor- en nadelen van een bezorgde klant

‘Als u vandaag niet bestelt, kan ik u niet garanderen dat we voor de 20e kunnen leveren.’

‘U loopt een flinke omzet mis, als nu niet de hele voorraad neemt.’

Als verkoper zult u vaak merken dat u uw klant op de risico’s van zijn beslissingen moet wijzen. Maar hoe reageert hij op zo’n waarschuwing. Volgens Amerikaanse psychologen is de mate van bezorgdheid afhankelijk van drie factoren:

Emotionele afstomping

Naarmate iemand een waarschuwing vaker hoort, hoe minder effect het heeft. Als u aan iemand verteld die al tien keer gehoord heeft dat zijn boiler niet veilig is, dan zal dit hem nauwelijks hinderen. Eerdere waarschuwingen hebben hem emotioneel afgestompt. Als u hem echter iets nieuws vertelt is de kans groot dat u tot hem doordringt. ‘Als u er niet meteen iets aan doet, dan kost de boiler u binnenkort pakweg € 4000 schadevergoeding

Belangstelling

Een waarschuwing heeft het meeste effect als hij aansluit op iemands interesse. Een leek is niet geďmponeerd als u hem over een pijnstiller vertelt, ‘waarin het schadelijke effect van acidum acetyl salicydicum is verminderd door de toevoeging van aluminiumglycinaat en magnesiumcarbonaat.’ Dezelfde aspirine is populair geworden met de formule ‘ontziet de maag’.

Veel mensen denken dat hen niets kan gebeuren. Als u het alleen maar heeft over bijna onwaarschijnlijke tegenvallers vindt u waarschijnlijk weinig gehoor. Dan wordt uw waarschuwende vinger overspoeld met opmerkingen als: ‘Dat gebeurt echt niet zo vaak’, ‘Daar hoef ik me nu nog geen zorgen over te maken’ of ‘Dat overkomt mij niet’.

Men zal beter luisteren als u concrete gevaren voorspiegelt. Waarschuw uw klanten voor de mogelijke gevolgen van hun beslissingen, bijvoorbeeld:

‘Als u onverzekerd overlijdt, dan zijn uw kinderen niet in staat om te gaan studeren en uw vrouw zou het huis moeten verkopen en moeten gaan werken.’

‘Zonder airconditioning voelen uw medewerkers zich niet prettig met als mogelijk gevolg dat men werk gaat uistellen en mogelijk kostbare productiefouten maakt.’

‘Als een elektrische installatie niet aan de regels voldoet, kan dat een € 3000 boete kosten. Erger nog: fouten in de bedrading kunnen een brand veroorzaken.’

Geloofwaardigheid

Het is ook van belang wie er waarschuwt. Of men bereid is naar u te luisteren, hangt af van de manier waarop men over u denkt.

Wanneer u als verkoper de indruk wekt dat u niet weet waarover u praat, dan zal uw klant aan uw waarschuwingen niet zwaar tillen. Maar als u uw vakkennis kan bewijzen, zal hij u serieus nemen.

Wanneer de klant van de risico’s is overtuigd, is het tijd voor uw oplossing voor zijn probleem. Neemt de klant uw waarschuwing serieus, dan kan hij op drie manieren reageren:

Psychologen adviseren de klant op zijn gemak te stellen, direct na uw waarschuwing. Anders zou hij door de opwinding het verband tussen zijn angst en uw oplossingen kunnen vergeten.

Geen risico’s overdrijven

Hoeveel onrust moet een verkoper veroorzaken bij een klant.

Het overdrijven van een risico kan drie nadelen hebben:

De milde waarschuwing

Een voorzichtige waarschuwing levert u twee voordelen op:

Als u de order direct wil boeken, is de directe benadering te beste weg. Weet u dat u de order vandaag niet binnensleept, maar dat er een goede kans bestaat de order later te boeken, dan is het misschien slim uw klant voorzichtig een beetje bezorgd te maken.

Archief

Kijk op Zuid Holland, februari 2009

Kijk op Zuid Holland, september 2008

Kijk op Zuid Holland, september 2007

Kijk op Zuid Holland, februari 2007

Advertenties

De Reclamedragers

Sleepreclame

Maak op een originele manier uw boodschap duidelijk vlieg met een vliegtuig met uw reclame boven het door u geselecteerde doel

Zeppelinreclame

Huur een Zeppelin en maak optimaal gebruik van de attentie waarde van dit reclamemedium

Deze site is geproduceerd in opdracht van Kijk op.

Alle rechten voorbehouden. Informatie over cookies